تفاوت پرینتر لیزری با جوهرافشان

تفاوت پرینتر لیزری با جوهرافشان: کدام چاپگر را باید تهیه کنید؟

بسیاری از مصرف کنندگان همین سوال را پرسیده اند: آیا باید یک چاپگر جوهرافشان یا لیزری تهیه کنم؟ عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و به شما کمک کند تصمیم بگیرید، غیرممکن است که در مورد هر یک صحبت نکنید. در این مقاله، ما هر یک از موارد را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شوید که شما بهترین انتخاب را دارید.

بزرگترین تفاوت بین چاپگرهای جوهرافشان و لیزری این است که چاپگر جوهر افشان از جوهر استفاده می کند، برای چاپ با حجم کم مناسب است و انتخاب سنتی کاربران خانگی است، در حالی که چاپگر لیزری از تونر استفاده می کند، برای چاپ با حجم بالا ایده آل است، بیشتر در موارد استفاده می شود. تنظیمات اداری اما مناسب است و انتخاب اقتصادی تری برای مصارف خانگی است.

اینکه آیا به چاپگر جوهرافشان یا لیزری نیاز دارید یا نه، بستگی به نوع چاپ، تعداد دفعات چاپ و میزان بودجه چاپ شما دارد.

مقایسه چاپگر

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان ماشین هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می پاشند. چاپگرهای جوهرافشان معمولاً ارزان‌تر، کوچک‌تر هستند و می‌توان از آنها برای چاپ اسناد متنی و تصاویر رنگی با کیفیت بالا، به‌ویژه عکس‌ها استفاده کرد. اما مراقب چاپگرهای جوهر افشان ارزان قیمت باشید، زیرا این چاپگرها بعداً هزینه گزافی را برای شما به همراه خواهند داشت.

پرینتر لیزری چیست؟

چاپگرهای لیزری ماشین هایی هستند که پودر تونر را روی کاغذ ذوب می کنند تا یک چاپ ایجاد شود. پرینترهای لیزری گران‌تر از چاپگرهای جوهرافشان هستند و از کارتریج‌های تونر گران‌تری استفاده می‌کنند، اما با هزینه کلی کمتر در هر صفحه و سرعت چاپ سریع‌تر، همچنان گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر در درازمدت هستند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به نقاط قوت و ضعف چاپگرهای لیزری و جوهرافشان بیندازیم تا بتوانید خرید بعدی خود را با اطمینان انجام دهید.

برای چه کاری از چاپگر استفاده خواهید کرد؟

اگر به دنبال یک چاپگر خانگی برای چاپ گاه به گاه هستید، اکثر مردم به شما توصیه می کنند که یک چاپگر جوهر افشان تهیه کنید. با این حال، یک شکایت رایج در مورد چاپگرهای جوهرافشان این است که اگر اغلب از آن استفاده نکنید، جوهر خشک می شود. با این اوصاف، اگر بودجه لازم را برای آن دارید، اکیداً پیشنهاد می کنم که به جای آن یک چاپگر لیزری با قیمت مقرون به صرفه تهیه کنید. تونر استفاده شده توسط پرینترهای لیزری خشک نمی شود.

اما اگر حجم کمی از اسناد را چاپ می کنید و به طور مرتب به تصاویر رنگی با وضوح بالا نیاز دارید، چاپگرهای جوهرافشان کار را انجام خواهند داد. چاپگرهای لیزری دوام بیشتری دارند و می توانند مقادیر زیادی از اسناد تک رنگ و رنگی را مرتباً چاپ کنند.

چاپگر تک رنگ چیست؟

چاپگر تک رنگ چاپگری است که فقط سیاه و سفید چاپ می کند. چاپگرهای تک رنگ فقط به یک کارتریج چاپگر مشکی برای چاپ نیاز دارند.

اگرچه چاپگرهای لیزری در ابتدا برای استفاده در دفتر ساخته شده بودند، اما اکنون به دلایل اقتصادی به عنوان یک چاپگر خانگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

اگر حجم زیادی از اسناد را چاپ می کنید، چاپگر لیزری بهترین دستگاه برای شما است. پرینترهای لیزری می‌توانند روزانه حجم بالایی از اسناد را بدون حتی ضربه زدن به مژه چاپ کنند (اگر چاپگری قبلاً یک یا چند مورد داشته باشد).

برای چاپ رنگی چطور؟

چاپگرهای لیزری رنگی برای چاپ رنگی روزمره خوب هستند، اما اگر به دنبال چاپ عکس های حرفه ای با وضوح بالا هستید، از یک چاپگر جوهرافشان عکس استفاده کنید.

چاپگرهای جوهرافشان عکس با کیفیت بالا به‌طور ویژه مهندسی شده‌اند تا عکس‌هایی با جزئیات واضح با تنوع رنگی و رنگ‌های سیاه عمیق‌تر تولید کنند که عکاسان و خلاقان به آن نیاز دارند. بسیاری از چاپگرهای جوهر افشان عکس حرفه ای از جوهر مبتنی بر رنگدانه استفاده می کنند که در برابر محو شدن مقاوم تر است و با انواع مختلفی از کاغذهای هنری و همچنین طیف وسیعی از اندازه های کاغذ کار می کند، اما اگر این کار را نکنید، می توانید چاپگرهای جوهر افشان عکس مبتنی بر رنگ را نیز پیدا کنید. به طول عمر جوهر پیگمنت نیاز دارد.

چاپگر لیزری جوهرافشان در مقابل پرینتر لیزری رنگی – یکی از پرطرفدارترین سوالاتی که از خریداران می‌پرسیم این است: آیا باید یک چاپگر لیزری رنگی تهیه کنم یا یک چاپگر جوهرافشان؟ این به چیزی که برای چاپ رنگی نیاز دارید خلاصه می شود.

اگر به عکس های با کیفیت گالری نیاز دارید، یک چاپگر جوهرافشان عکس تهیه کنید.
اما اگر نیاز به چاپ تصاویر رنگی با کیفیت متوسط دارید که به عمق رنگ و محدوده رنگی نیاز ندارند، به دو دلیل چاپگرهای لیزری رنگی را به پرینترهای جوهرافشان توصیه می کنیم:
تونر لیزری در صورت عدم استفاده خشک نمی شود
شما صفحات بیشتری را از کارتریج های تونر لیزری نسبت به کارتریج های جوهر افشان چاپ می کنید

فناوری (چگونه کار می کند)

چاپگرهای جوهر افشان جوهر مایع را از طریق نازل های میکروسکوپی روی کاغذ می پاشند، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

از طرف دیگر پرینترهای لیزری دارای یک واحد درام هستند که پودر تونر را با حرارت روی کاغذ ذوب می کند (یا ذوب می کند).

بنابراین، یک نوع چاپگر از جوهر و دیگری از پودر استفاده می کند. چاپگرهای جوهر افشان قطرات جوهر را اسپری می کنند در حالی که چاپگرهای لیزری پودر تونر را روی کاغذ ذوب می کنند.

با این تفاوت در کاربرد بین دو نوع پرینتر جوهرافشان و لیزری، این باور رایج است که لکه گیری در چاپگرهای جوهرافشان بیشتر از لیزری رایج است. این بدان معنا نیست که همه پرینترهای جوهر افشان این کار را انجام می دهند. چاپگرهای جوهر افشان که از جوهر مبتنی بر رنگدانه استفاده می کنند، احتمالاً لکه نمی شوند، در حالی که جوهر مبتنی بر رنگ به زمان خشک شدن طولانی تری نیاز دارد تا جوهر ثابت شود. و این می تواند تا حد زیادی به کاغذی که روی آن چاپ می کنید نیز بستگی داشته باشد. برخی از انواع کاغذ جوهر را بهتر جذب می کنند در حالی که برخی نه.

کیفیت چاپ (رزولیشن چاپ)

کیفیت چاپ، که به طور رسمی به عنوان وضوح چاپ شناخته می شود، به خروجی مورد نیاز شما بستگی دارد.

به طور خلاصه، اگر نیاز به چاپ عکس های فوق العاده با جزئیات و وضوح بالا دارید، به دنبال یک چاپگر جوهر افشان عکس حرفه ای خوب باشید که تصاویری با وضوح بالا تولید می کند. اگر آنچه شما نیاز دارید یک چاپگر قابل اعتماد است که بتواند اسناد واضح و گزارش ها یا تصاویر رنگی رضایت بخش را چاپ کند، یک چاپگر لیزری مناسب است.

چاپگر لیزری برای چاپ رنگی؟

تصور رایج این است که چاپگرهای جوهرافشان به سادگی برای چاپ هر چیزی رنگی بهتر هستند و چاپگرهای لیزری منحصراً برای متن سیاه و سفید بهترین هستند.

اگرچه چاپگرهای جوهرافشان هنوز در مورد عکس‌های با وضوح بالا با رنگ‌ها و عمق باورنکردنی بر لیزر پیروز می‌شوند، چاپگرهای لیزری رنگی اکنون گزینه‌ای برای کسانی هستند که به دنبال چاپ تصاویر رنگی با کیفیت متوسط هستند و در عین حال از قابلیت اطمینان، استقامت و مزایای اقتصادی بهره می‌برند. یک پرینتر لیزری

فناوری پشت این دو نوع چاپگر عمدتاً محدودیت‌های مربوط به کیفیت نتایج چاپ را تعیین می‌کند. اما پیشرفت‌ها در فناوری چاپگرهای لیزری به چاپگرهای لیزری رنگی این امکان را داده است که اکنون عکس‌های رنگی بسیار چشمگیری نیز تولید کنند.

مقایسه وضوح چاپ

وضوح با DPI اندازه گیری می شود که مخفف “نقطه در اینچ” است. هر چه تعداد نقاط در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، نتیجه واضح تر است. برای ایجاد اسناد با وضوح بالا فقط به چاپگری با وضوح 600 dpi و برای چاپ تصاویر رنگی خوب 1200 نقطه در اینچ نیاز دارید.

اگرچه گفته می شود هرچه dpi بالاتر باشد، جزئیات در یک تصویر چاپ شده واضح تر خواهد بود، اما به سختی می توانید تفاوت را بعد از 1200 dpi مشاهده کنید. اگر به دنبال چاپ عکس های شارپ هستید، واقعاً باید نگران وضوح بالاتر باشید.

هنگامی که به مشخصات چاپگر نگاه می کنید، خواهید دید که وضوح چاپ همیشه مجموعه ای از دو عدد مانند 4800 x 1200 dpi است. این بدان معناست که حداکثر وضوح آن چاپگر 4800 ضرب در 1200 نقطه در اینچ است. و بله، چیزی به نام dpi بیش از حد وجود دارد.

سرعت چاپ

چاپگرهای لیزری برای پاسخگویی به نیازهای یک محل کار ساخته شده اند، بنابراین طوری طراحی شده اند که سریعتر چاپ شوند (بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه یا ppm)، در حالی که چاپگرهای جوهر افشان کندتر با سرعت 16 صفحه در دقیقه چاپ می کنند. از آنجایی که پرینترهای لیزری سریعتر هستند، می توانند اسناد بیشتری را در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان تولید کنند و بنابراین حجم چاپ ماهانه بالاتری دارند.

بازده صفحه

کارتریج‌های تونر نسبت به کارتریج‌های جوهر می‌توانند به میزان قابل‌توجهی بازده صفحه را چاپ کنند، بنابراین تونرها بیشتر از کارتریج‌های جوهر دوام می‌آورند. بیشتر کارتریج‌های جوهر دارای حجم جوهر هستند که معمولاً بین 135 تا 1000 صفحه چاپ می‌کنند. بازده صفحه کارتریج تونر می تواند از 2000 تا 10000 متغیر باشد!

با این حال، چاپگرهای مخزن جوهر به کاربران چاپگر جوهر افشان اجازه می‌دهند تا از حجم بیشتری جوهر در چاپگر خود لذت ببرند، بنابراین مجبور به تعویض کارتریج‌ها نخواهند بود. برای پرینترهای مخزن جوهر Epson، Canon و HP، به جای کارتریج از پر کردن مجدد بطری جوهر استفاده می کنید. به عنوان مثال، بطری جوهر فیروزه ای اپسون 522 می تواند حدود 7000 صفحه را چاپ کند. چاپگرهای مخزن جوهر Brother هنوز از کارتریج‌هایی استفاده می‌کنند، اما از پرینترهای بزرگ‌تر استفاده می‌کنند که حجم جوهر بیشتری را در خود نگه می‌دارند. یکی از بزرگترین کارتریج های مخزن جوهر Brother می تواند تا 6000 صفحه را چاپ کند. این تعداد صفحات زیادی برای چاپگر جوهر افشان است!

با این حال، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چنین مقدار زیادی جوهر در چاپگر جوهر افشان شما تنها در صورتی منطقی خواهد بود که به طور منظم چاپ کنید.

چاپگرهای مخزن جوهر هنوز هم چاپگرهای جوهرافشان هستند، بنابراین هنوز هم وارث نقص های فناوری مانند خشک شدن جوهر و گرفتگی نازل است. اگر می‌خواهید از تعویض مکرر کارتریج‌ها اجتناب کنید، اما مطمئن نیستید که به‌طور منظم چاپ می‌کنید، توصیه می‌کنیم از یک چاپگر لیزری رنگی استفاده کنید. اگر روزانه اسناد رنگی زیادی چاپ می کنید، چاپگرهای مخزن جوهر گزینه خوبی هستند.

 

 

 

 

  • کارا ماندگار پاسارگاد
  • بهمن 26, 1401
  • 1421 بازدید
درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!
×